Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Teaterhögskolans rörelselärare Kajsa Ingemansson om träning på distans

kajsa

Kajsa Ingemansson är rörelselärare på skådespelarprogrammet på Teaterhögskolan i Malmö. Två gånger i veckan anordnar hon morgonträningar för skolans studenter och personal – via Zoom.

Berätta lite om tanken bakom de digitala morgonträningarna.

 - Tanken är att erbjuda alla på skolan ett sätt att komma igång psykofysiskt på morgonen – en konstruktiv aktivering/ingång i arbetet som hjälper oss att landa i nuet, bli alerta, skapa fokus, släppa på muskulära spänningar och hålla humöret uppe! Vad man än behöver, beroende på dagsform! För studenterna blir det en hjälp i att uppehålla rutiner och träning, som är viktigt i vanliga fall, men känns extra viktigt under rådande omständighet

Vad har träningarna för innehåll?

- Innehållet varierar – vi bygger styrka, smidighet och flexibilitet med fokus på olika delar av kroppen, ibland i lugnare tempo och ibland får vi upp flåset ordentligt. Vi gör sekvenser av olika yoga-stilar, samt avspänningspass där rörelserna är långsamma med fokus på andning och medvetenhet. På fredagar dansar vi enkel koreografi till någon kul låt där uttrycket ligger i fokus. Det är en chans att möta oss själva och varandra i rörelse kontinuerligt även om vi inte kan vara i samma rum.

Vilken är den största utmaningen med att undervisa i rörelse digitalt?

 - Den största utmaningen är anpassningsarbetet i sig – den tid och energi det tar och anspänningen det innebär. Kommunikation via skärm bidrar ofta till att sinnena blir trötta snabbare. När det gäller innehåll så finns det mycket man kan göra, men det lättaste är att göra lärarledda saker där studenterna mest följer, eller som sätter igång deras egen process. Diskussioner, analys och reflektion, samt handledning funkar fint. De moment som är kopplade till närvaron i rummet tillsammans och fysisk kontakt, som är en stor del i hur vi bygger medvetenhet, färdigheter och samspel är det som är allra mest utmanande och i mångt och mycket omöjligt. Man får fokusera på andra sorters samspel där tekniken och omständigheterna får spela en roll. 

kajsa2