“Stalker”, av Teaterhögskolans Trine Rosa Bonde, nästa verk att visas inom “Urpremiär!”

“Stalker”, av Trine Rosa Bonde, skådespelare Karin Li Körbsärsdal från Helsingborgs Stadsteater
“Stalker”, av Trine Rosa Bonde, skådespelare Karin Li Körbsärsdal

Morgondagens dramatiker från Teaterhögskolan i Malmö blir en del av projektet där Helsingborgs stadsteater och Helsingborgs Dagblad ger lördagsmatinéer med nyskriven teater under rubriken "Viruset och vi" - ett stycke dramatik skrivs och spelas in under en vecka – och får urpremiär på tidningens site. Fyra dramatiker, fyra lördagar, fyra bilder av våren 2020 gestaltad som teater.

Som andra Urpremiär tillgängliggörs i samarbetet ett utdrag ur ”Stalker", av Trine Rosa Bonde, examensstudent på Teaterhögskolan i Malmö, examen 2020.
Texten framförs av skådespelare Karin Li Körbsärsdal, Helsingborgs Stadsteater, som gick ut Skådespelarprogrammet på Teaterhögskolan i Malmö 2019.

Helsingborgs Dagblads Johan Malmberg samtalar i en artikel med Trine Rosa Bonde om texten och skriver:

Kvinnan har blivit lämnad strax före coronan slog till och försatte henne och stora delar av omvärlden i karantän. Nu ringer hon sitt ex, om och om igen, utan att få svar. De meddelanden som spelas in på hans telefonsvarare – ohörda? Det vet vi inte – är Trine Rosa Bondes pjäs "Stalker”.

- Det är en intressant tid, inte minst om man är danska som utbildas i Sverige. Det är så stor skillnad mellan mitt stängda hemland och den mer självvalda försiktighet som svenskarna praktiserar. Texten hade ju kunnat utspela sig i vilken tid som helst, men nu fick den en helt annan ödesmättnad, säger Trine och fortsätter
– Jag är skådespelare även när jag skriver. Jag tänker mycket på hur orden ska framföras i rummet, att de mest är utgångspunkten för en gestaltning. Därför är det ju lite speciellt att specialskriva ett stycke som jag vet kommer att utspelas på en skärm, här är orden nästan helt ensamma om att tala.

Trines avslutande ord i artikeln, förutom att öppna för att “Stalker kanske kan få växa ut till ett en fullformatspjäs. i framtiden, blir:
- Jag hade först tänkt den som ett körverk, en form jag är förtjust i, men nu lutar jag åt att den kanske blir en monolog istället. Vi får se.

"Stalker" publiceras på www.hd.se lördag 25/4.

Utdrag ur “Stalker”:

"Jag kom att tänka på dig häromdan. Jag satt bara mitt i en pizza, eller ett avsnitt av Ensam i vildmarken och så var du där. Ja, jag tänkte på den där dagen vid stranden, när du frågade om vi skulle bli ihop.
Vill du bli ihop med mig, frågade du och jag sa ja på en gång.
Kommer du ihåg det?
Ja, sa jag. På en gång.
Kommer du ihåg den där gången på den där byfesten när det där ABBA-kopia-bandet spelade, och jag höll i ditt huvud medan du kräktes ner i min sko och sa att du älskade mig?"

"Urpremiär!" del 1:

"Styx-stranden" av Teaterhögskolan i Malmös doktorand Annika Nyman -
Teaterhögskolan i Malmö som partner i “Urpremiär!”

"Urpremiär!" del 3:

“Jag säger ingenting alls”, av Teaterhögskolans Sofia von Schmalensee >>