Teaterhögskolan i Malmö som partner i “Urpremiär!”

Styx-stranden av Annika Nyman, skådespelare Gustav Berg från Helsingborgs Stadsteater

Morgondagens dramatiker från Teaterhögskolan i Malmö blir en del av projektet där Helsingborgs stadsteater och Helsingborgs Dagblad ger lördagsmatinéer med nyskriven teater under rubriken "Viruset och vi" -ett stycke dramatik skrivs och spelas in under en vecka – och får urpremiär på tidningens site. Fyra dramatiker, fyra lördagar, fyra bilder av våren 2020 gestaltad som teater.

Först ut är Teaterhögskolan i Malmös doktorand Annika Nyman med "Styx-stranden" om den nya märkliga tillvaro som blivit vår.

Annika Nyman berättar om bakgrunden till texten för Helsingborgs Dagblad:
– Jag vände mig nästan direkt till den klassiska mytologin, som ju är en sorts superförhöjd verklighet.
Annika berättar vidare att hon som dramatiker intresserar hon sig för mytologin. Hon är igång med ett längre projekt som handlar om gudinnors sätt att bokstavligt rymma både död och liv. I hennes Styx är det färjkarlen Charon själv som skymtar vid dödsfloden. Det är en text som inte hymlar med allvaret vi lever i.
– Jag tänkte att det mest uppenbara dessa dagar är vår rädsla att möta vår dödlighet. Döden tränger sig på med villkor som vi vägrar att acceptera. Normalt flyr vi frågor om vår inneboende skörhet och dödlighet. Men vad händer när vi plötsligt tvingas leva så närvarande med känslan av att vi kan, att vi ska dö?

Texten gestaltas av skådespelaren Gustav Berg från Helsingborgs Stadsteater som säger så här till Helsingborgs Dagblad:
– Annikas text går rätt på frågan om vår dödlighet. Den känns helt ny men samtidigt gammal. Det är intressant hur den använder sig av mytologin för att få tag på vår tid.

Jag säger
Existensen Existensen för helvete
Och existensen säger ingenting
Jag menar den här ledan
Jag menar de här dagarna
Jag menar de här dagarnas utmätta tid
som mäter upp sig själv från gryning fram till skymning på sitt typiskt tyranniska sätt
Du vet det där absoluta sättet som tiden mäter upp sig på i exakt enlighet med mekaniken och himlakropparna
samtidigt som den kostar på sig att vara helt jävla oberäknelig
för vem vet hur lång tid den tiden kommer ta?
Och det är tyngd som staplas tyngd på tyngd när man tänker på alla de där dagarna
Och de pressar mot en som en trötthet och sömnlöshet
Och hur är det meningen att jag ska orka med dem?
Det är det ingen som har tänkt på.
Jag menar,
ärligt talat existensen

Så lyder inledningen på Annika Nymans "Styx-stranden”.
Läs hela hennes text här.

Läs hela artikeln i Helsingborgs Dagblad här (bakom betalvägg)

"Urpremiär!" del 2:

“Stalker”, av Teaterhögskolans Trine Rosa Bonde >>